cukrzycaJest to choroba która polega na tym że nasz organizm nie potrafi przyswoić cukru który znajduje się w naszym jedzeniu. U zdrowego człowieka węglowodany są przetwarzane w przewodzie pokarmowym w glukozę a ona z kolei trafia do krwi.

Następnie za pomocą insuliny jest ona dostarczana do wszystkich komórek naszego organizmu. Cukrzycę dzielimy na dwa typy, u osób z 1 typem trzustka chorego wytwarza za mało insuliny, w typie 2 przyczyny są niewiadome, mimo dobrej ilości insuliny cukier nie jest przyswajalny. Glukozy do komórek dociera za mało a we krwi znajduje się jej zbyt dużo. Taki stan szkodzi wielu naszym narządom między innymi sercu. Z medycznego punktu widzenia chorobę stwierdza się u osób u których podczas badania dwu krotnie z rzędu stwierdzi się że poziom glukozy we krwi jest równy lub większy 100mg%. Aby wynik był prawidłowy badanie trzeba przeprowadzić min 8h po ostatnim posiłku. Choroba często występuje u osób z chorobami krążenia a także z podwyższonym poziomem cholesterolu oraz u osób z nadwagą. Często też choroba występuje u osób jeśli wśród ich bliskich znajdowały lub znajdują się osoby chore na cukrzycę. Ratunkiem dla naszego organizmu może być odpowiednia dieta. Jak wiemy mamy trzy podstawowe źródła z których nasz organizm może czerpać energię: są to białka węglowodany oraz tłuszcze. Dostarczając węglowodany do naszego organizmu możemy za ich pomocą pokryć połowę dziennego zapotrzebowania na energię. Za pomocą pozostałych składników możemy dostarczyć jej po 15 – 20% zapotrzebowania. Trzeba zaznaczyć że połowa spożywanego białka powinna pochodzić z ryb, twarogu oraz białek jaja. Przy spożywaniu tłuszczów ważne by ponad połowa z nich pochodziła z olejów roślinnych. W przypadku węglowodanów ważne jest by pochodziły one z produktów pełnowartościowych, najbardziej godne polecenia jest pieczywo pełnoziarniste oraz różnego rodzaju kasze. Jeśli jesteśmy chorzy na cukrzycę musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach do których musimy się stosować: jedzmy po pięć posiłków dziennie, każdy z nich powinien zawierać podobną ilość węglowodanów, zapewni to ich regularny dopływ w ciągu dnia, Potrawy wymagające smażenia należy gotować, dusić, piec w folii lub grillować. Jeśli już smażymy to używajmy do tego oliwy z oliwek, jeśli nie mamy takiej możliwości to oleju z rzepaku. Jeśli przyrządzamy drób to zdejmujemy z niego skórę przed przyrządzeniem. Wszystkie kasze i makarony najlepiej jeść lekko niedogotowane. Słodycze odłóżmy na bok a śmietanę zastąpmy mlekiem lub jogurtem.