Zdrowy senPatologiczna senność utrudnia nam funkcjonowanie. Zastanówmy się najpierw skąd bierze się nadmierna senność. Powodów może być, co najmniej kilka. Jeśli taka senność dopada nas stosunkowo rzadko to jest to najczęściej skutek niewyspania się poprzedniego dnia.

Organizm tym samym stara się nadrobić niedospany czas. Ilość snu jest sprawą indywidualną. Jednym wystarczy cztery – pięć godzin, innym znacznie więcej. Młodsi ludzie potrzebują więcej snu, nawet dziesięć godzin na dzień. Jeśli przez tydzień będziemy zbyt mało spali to ciężko będzie to nadrobić, może być to też niemożliwe nawet Jelni cały weekend będziemy leżeć w łóżku. Ale na sen mogą też mieć wpływ różne choroby. Zaburzenia snu pojawiają się przy narkolepsji, zespole bezdechu śródsennego i zespołu niespokojnych nóg. Czasem senność może być wywołana lekami. Warto też pamiętać o używkach. Kofeina w kawie czy herbacie pozostaje w naszej krwi nawet przez siedem godzin. Dlatego też może utrudniać zasypianie, nawet, jeśli napijemy się kilku godzin przed snem. Alkohol, choć w pierwszej fazie pomaga w zasypianiu powoduje potem problemy że snem. Nikotyna ma też działanie utrudniające zasypianie. Podobnie jak przespanie całej nocy. Jeśli masz problemy to kładź się codziennie 15 minut wcześniej aż dopasujemy ilość snu do naszych potrzeb.